Imatge de la proposta escència de Demon |
M'assabento
amb sorpresa i alegria alhora que en la propera temporada del Gran
Teatre del Liceu de Barcelona es representarà per primera vegada
l'òpera Demon d'Anton
Rubinstein. Es tracta d'una de les quinze òperes que el gran
pianista i compositor rus va compondre. L'òpera va ser estrenada el
25 de gener de 1875 al Teatre Marinsky de Sant Petersburg i en els
seu moment els crítics la van considerar una òpera conservadora i
fins i tot antiquada. Tal com indica la revista Obertura
del Liceu d'aquest trimestre, el Gran
Teatre només ha representat una òpera de Rubinstein; fou el 1898
amb el seu Neró,
una òpera que va ser un absolut fracàs en el seu moment a Barcelona
i es va haver de treure de cartell abans d'hora. Després d'aquests
fets, l'empresari del Liceu, Alberto Bernis va decidir el 1903
després de l'èxit que havia tingut la primera òpera del violinista
i compositor Joan Manén “Giovanna di Napoli”, encarregar a
aquest mateix autor una òpera de temàtica romana per aprofitar els
costosos decorats que havien estat creats expressament pel “Neró”
de Rubinstein. Joan Manén tenia aleshores vint-i-un anys i ja havia
fet molts esforços per consolidar-se com a violinista i compositor
amb presentacions arreu d'Europa i Amèrica. Manén, atrevit i
confiat en el seu talent, va decidir acceptar aquest ambiciós
projecte i va compondre l'òpera Acté
amb tan sols cinc mesos. A demés, a
part de compondre la música també va escriure llibret, com ho feu
també amb la resta de la seva producció operística a excepció de
la seva primera òpera. Les setmanes prèvies a l'estrena, Manén va
haver de viure un ambient enrarit i molt advers, en que molts músics
de l'orquestra, dirigents del Teatre i personalitats de la burgesia
catalana amb molts prejudicis i dubtes envers el talent del jove
compositor català, posaven pals a les rodes i criticaven amb duresa,
a través de diverses publicacions i diaris, el compositor i l'obra
que s'estava preparant. L'òpera Acté
va ser estrenada amb relatiu èxit el
gener de 1903 sota la direcció del mateix compositor. Les crítiques
no van ser massa favorables possiblement per l'ús d'un llenguatge
molt centreeuropeu poc afí al gust italianitzat dels liceistes del
moment. L'òpera va tenir només quatre representacions - es va
decidir treure-la del cartell abans del previst - malgrat que alguns
músics com Felip Pedrell o Joan Lamote de Grignon van defensar
l'obra i l'autor.
Imatge de la representació al Liceu de Neró i Acté, el 1928 |
El
1908 Acté
de Joan Manén va ser estrenada amb extraordinari èxit de crítica i
públic al Teatre de Dresden d'Alemanya, sota la direcció d'Ernst
von Schuch, durant la mateixa temporada en que Richard Strauss
estrenava la seva Salomé.
Arran d'aquest important èxit, diversos teatres d'òpera alemanys
decidiren programar l'òpera (Colònia 1910, Leipzig 1913, Kalsruhe
1928). Vint-i-quatre anys després de l'estrena, Acté
va tornar al Liceu; fou el 1928 amb el nou títol de Neró
i Acté. Manén havia reelaborat tota
l'obra a fons i fins i tot modificat el títol. La reestrena va
obtenir un èxit important i en certs aspectes la societat
barcelonina va acabar reconeixent el valor i la inspiració de les
obres d'un compositor català que venia avalat per un gran
reconeixement a Alemanya i a altres països com França, Anglaterra o
Àustria. Com a curiositat, cal recordar que l'òpera de Manén es va
arribar a estrenar l'any 1938 a Hèlsinki, traduïda al finlandès.
Retornant
a la notícia de l'estrena de l'òpera de Rubinstein, hem pogut
llegir també que el mateix Gran Teatre del Liceu lidera aquesta nova
producció que compta també amb la coproducció de tres teatres més:
Helikon Opera de Moscou, Staatstheater Nürnberg i Opéra National de
Bourdeux. L'escenografia de Demon
anirà a càrrec de Dmitry Bertman qui ha ideat una proposta escènica
molt atractiva que reforçarà sens dubte la música de Rubinstein i
el dramatisme del llibret. Però el principal atractiu d'aquesta
producció serà el fet de poder escoltar de nou l'extraordinari
Dmitri Hvorostovsky. L'òpera, tot i que la revista del Liceu ens diu
que es tracta d'un “clàssic del repertori rus”, és una raresa
en el repertori i malgrat que durant els primeres vint anys es va
arribar a representar fins a cent vegades, l'òpera no ha estat
representada amb assiduïtat.
Celebrem
que el Liceu s'animi a sortir per unes setmanes dels repertoris
habituals i esperem que “Demon” tingui èxit i suposi un pas
endavant perquè òperes com les set que va compondre Joan Manén
(Giovanna di Napoli, Neró i Acté,
Heros, Soledad i la trilogia operística
Don Joan)
tinguin més possibilitats que algun dia puguin tornar a ser
representades. Les òperes de Joan Manén estan avalades per
importants èxits en alguns dels teatres més prestigiosos d'Europa i
creiem objectivament que tindria tot els sentit del món que el Liceu
decidís liderar una producció operística d'un compositor català
com Joan Manén perquè la seva música pogués tornar a ser gaudida.
Mentrestant, el proper 10 de juny dins el Cicle de música catalana
Joan Manén, podrem gaudir de la interpretació, en versió veu i
piano, de diversos fragments de Neró i
Acté i Giovanna
di Napoli al costat de àries de dues
excel·lents òperes d'Isaac Albéniz com són Henry
Clifford i Pepita
Jiménez. I si! Albéniz, el compositor
català més reconegut i interpretat arreu del món al costat d'Enric
Granados té cinc òperes excel·lents que no s'escolten mai en cap
teatre d'òpera. Així anem! Quanta bona música per redescobrir i
gaudir!
Enregistraments
de fragments de Neró i Acté de
Joan Manén:
Daniel Blanch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada